UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
KAMELOT. Kdyby se celá speed metalová scéna svíjela ve zlodějské agónii, kdyby chrlila jen litry odporného plagiátorského hlenu, díky KAMELOT bych jí stejně byl ochotný vzít na milost. Protože tahle kapela si po nezajímavé etapě existence (až do alba „Fourth Legacy“) dokázala nejprve najít výtečného zpěváka a posléze i svou vlastní tvář. Spanilou, zamlženou oparem pohádek tisíce a jedné noci, zbrázděnou siločarami temných legend a rozjasněnou kompoziční hravostí a melodickým vkusem. Předchozí album „Epica“ představovala jedinečné vygradování snahy KAMELOT o epický metal bez zbytečných klišé, přehnaných gest a nezkousnutelného patosu draků, trpaslíků a oplechovaných válečníků.
Přiznám se otevřeně, že první doteky „The Black Halo“ byly plné strachu a nedůvěry. Asi jsem příliš vězel v očekávání Epicy pt. II, ale to byl kardinální omyl v předpokladech. Novinka je jiná. Úplně jiná. Není to přezdobená svatyně plná elegantně vyklenutých refrénů, odvážně vyprojektovaných vokálních mostů a myriád krásných motivů, které pableskují v každé skladbě jako ranní slunce na klidné hladině jezera. „The Black Halo“ je majestátní hvozd, opuštěný, potemnělý, bezútěšně opuštěný. Nalezneme v něm sice riffové a melodické atributy minulých alb (nádherné akustické a vokální vsuvky v písních, charakteristické drhnutí kytary Thomase Youngblooda i velebně znějící klávesové plochy), ale nelze si nepovšimnout, že oné epičnosti už nejsou plné hrsti. Je to spíš špetka, dobře mířená špetka vzácného orientálního koření, která dochucuje překvapivě lyrické písně. Důraz kladený na riff a vokál je obrovský. Klávesy vstupují do hry jakoby opatrně a ztišeně, vynořují se pod zvukovými nánosy ostatních instrumentů... Aranže jsou nádherné, stačí se ponořit do refrénu „Soul Society “ či „Moonlight“ a slastně převalovat po jazyku prostý melodický nápad, který je dovedně monumentalizován orchestrálními a sborovými dozvuky...
O progresivních elementech se u KAMELOT vždy tak trochu špitalo, ale i novinka je jimi pouze lehce načichlá. Nicméně důraz na propracovanou rytmickou strukturu a precizního zapojení kytar do skladeb je vysoko nad žánrovým standardem. Khanovy vokální linky tentokrát působí kolikrát až spartánským dojmem, ale samozřejmě v tom nejlepším slova smyslu. Neuvěřitelně svojská barva a emoční náboj jeho hlasu vyniká na „The Black Halo“ lépe než kterémkoli předchozím albu, a to i proto, že texty vyzařují subjektivitu a upřímnost v míře nebývalé. Atmosféra celé desky je ponořená do temnot, do smutečního závojíčku a trudně odevzdané melancholie. Koncept navazuje na „Epicu“, ale už není tím prozářeným eposem, ale spíš truchlivou baladou o ztracené lásce. Rozjásaných fanfár se nedočkáme, spíše zlověstného marše (ďábelský pochod „March Of Mephisto“), roztoužené polobalady (singlová a pouze zdánlivě bezvýrazná „The Haunting – Somewhere In Time“, vášnivá zpověď „Abandoned“) či dynamické, ale překvapivě pochmurné jízdy („When The Lights Are Down“, jediná skutečně speedová záležitost desky či výborná kytarovka „Nothing Ever Dies“). Emotivní štětec mistrů však nejlépe vynikne ve výpravném skvostu „Memento Mori“, který zastřešuje všechny zásadní atributy nových KAMELOT – šero, smutek, podstatně menší chytlavost i atraktivitu. A především – vkus!
Nebýt slabších položek v jinak nabité stopáži („This Pain“, „Serenade“) troufal bych si jít s hodnocení nad magickou devítku. Protože „The Black Halo“ je snad prvním albem KAMELOT, na kterém jsem musel opravdu hledat, abych našel.
KAMELOT natočili "jiné" album. Už samo o sobě je to důkazem kvality kapely... "The Black Halo" není žádnou variantou na úspěšnou "Epicu", je její odvrácenou stranou. Méně melodickou, méně chytlavou, temnou a posmutnělou. Zdaleka ne tak pompézně epickou.
8,5 / 10
Roy Khan
- zpěv
Thomas Youngblood
- kytara
Glenn Barry
- basa
Cassey Grillo
- bicí
Host:
Jens Johansson
- klávesy
1. March Of Mephisto
2. When The Lights Are Down
3. The Hauntïng (Somewhere In Time)
4. Soul Society
5. Interlude I: Dei Gratia
6. Abandoned
7. This Pain
8. Moonlight
9. Interlude II: Un Assassinio Molto Silenzioso
10. The Black Halo
11. Memento Mori
12. Interlude III: Midnight - Twelve Tolls For A New Day
13. Serenade
Haven (2015)
Silverthorn (2012)
Poetry For The Poisoned (2010)
Ghost Opera (2007)
One Cold Winter Night (Live CD/DVD) (2006)
The Black Halo (2005)
Epica (2003)
Karma (2001)
The Expedition (2000)
The Fourth Legacy (2000)
Siege Perilous (1998)
Dominion (1997)
Eternity (1996)
Datum vydání: Úterý, 15. března 2005
Vydavatel: SPV / Sanctuary
Stopáž: 57:21
Produkce: Miro + Sascha Paeth
Kontakt: KAMELOT, 2130 Gold Road, Spring Hill, Florida, 34609
Mé první a zároveň velmi příjemné setkání s kapelou KAMELOT. Kvalitně provedený speed metal, udržující si osobní kouzlo originálními melodiemi a bohatostí neotřelé instrumentace, která lehounce čerpá z oblasti prog - rocku. Na tento žánr svěží a moderní kolekce bez výraznějších hluchých míst s vrcholem ve skladbě "Moonlight".
KAMELOT pokračují v příběhu. Je malinko jiný, více temný, drží jako celek, leč bohužel malinko postrádám nějakou tu neodbytně úchvatnou melodii, která nikdy v minulosti nechyběla. Nutno však přiznat, větší zachmuřenost prospěla, Khan je za mikrofonem suverénní, přesvědčivý a charismatický jako vždy a už jenom jeho přítomnost je zárukou posluchačského zážitku. Takže jsem spokojen, byť ne úplně nadšen.
Tak tohle se mi poslouchá nanejvýš příjemně. Nenásilnou formou pojatý heavy/speed metal s nádechem progresivního cítění? Proč ne. Pokud je zpracován takovouto vkusnou a v dobrém slova smyslu chytlavou formou, je jeho poslech i pro mě časem stráveným ve společnosti dobré muziky. Má to amosféru, má to nevtíravé melodie a i když se tu a tam najdou postupy typicke pro daný žánr, které mi zrovna nejdou pod nos, celkově jsem z této nahrávky příjemně překvapen. A pak, že nerostou!
Tak tohle se mi překvapivě docela líbí. S KAMELOT se setkávám už dlouho, ale navzdory všemožným kladným doporučením pro mě byl jejich poslech vždycky jen plochou tuctovou nudou. Může za to asi to skočné až veselé pojetí jejich dosavadní tvorby. Novinka je trochu jiná a tak se mi taky líbí víc. Jednak temnější háv KAMELOT sekne a jednak se kapela stále zlepšuje, což oceňuji. Po SONATĚ ARCTICE už druhá kapela co nám potemněla. Bezva.
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.